Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Η..” ΑΥΡΑ “ ΤΗΣ ΜΠΑΝΤΑΣ ΜΑΣ …ΔΡΟΣΙΖΕΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΤΗ ΔΩΡΙΔΑ ..

image

  Ποικίλες και  πολύ  σημαντικές οι  Πασχαλιάτικες  δραστηριότητες  της μπάντας   Ομίλου  μας , που  καθιερώθηκε πλέον , στη  συνείδηση των  Δωριέων , σαν..όαση , στον  πολιτιστικό  μας  μεσαίωνα .

   Άρχισε δε , να  γίνεται  γνωστή  και  στην..καμπίσια  Δωρίδα ,συμμετέχοντας  σε  διάφορες  εκδηλώσεις , με  πρώτη τη συμμετοχή  της  στη  λιτάνευση των ιερών  λειψάνων του  Αγίου  Γεωργίου ,   την  παραμονή  της  γιορτής .

   Πρωτόγνωρη  , αλλά  και ..αξέχαστη  εμπειρία  για  τους  πιστούς που  κατέφθασαν  από  όλη  τη  γύρω  περιοχή , κάτι  που  ήταν  πάντα  στα  σχέδια και  τους  σκοπούς  του  Π.Ο.Λ , να  αποκτήσει  δηλαδή  η Δωρίδα , την ελάχιστη  δυνατή  επάρκεια στον  Πολιτιστικό  τομέα , κάτι  που  φαίνεται πως  το  πετύχαμε …

11

12

   Φωτογραφίες απ’ τη  λιτανεία στο  Καστράκι .

   Βέβαια είχε  προηγηθεί  η  συμμετοχή  της , για  τρίτη  χρονιά , στις  εορταστικές  εκδηλώσεις της  πολιούχου του  Λιδορικίου , Ζωοδόχου  Πηγής , όπου  πάλι  συνόδεψε  την εικόνα  στην  περιφορά  της , σκορπώντας  συγκίνηση  στους  Λιδορικιώτες .

9

7

Φωτογραφίες  απ’ τη  λιτάνευση  της εικόνας  της  Παναγίας , την  παραμονή  της  Ζωοδόχου  Πηγής .

   Με την  ευκαιρία , ο  Όμιλός  μας εύχεται  σε  όλους  , ΧΡΟΝΙΑ  ΠΟΛΛΆ – ΧΡΙΣΤΟΣ  ΑΝΕΣΤΗ , και  για άλλη μια  φορά , ενημερώνει πως η  μπάντα  μας , ευχαρίστως  να  παρευρεθεί σε  εορταστικές  εκδηλώσεις , εφόσον προσκληθεί  επίσημα  και..έγκαιρα .

   Η ταχυδρομική  μας  διεύθυνση :

Πολιτιστικός  Όμιλος  Λιδορικίου

   Λιδορίκι – Φωκίδας  τκ. 33053

Και  η  ηλεκτρονική  μας :

polfokidos@gmail.com

Tηλ.επικοιν : 6946243033

            

        Χ  Ρ  Ο  Ν  Ι  Α        Π  Ο  Λ  Λ  Α     

    

polidorikiou-sima

Κυριακή 22 Απριλίου 2012

H MΠΑΝΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΜΑΣ ΟΜΙΛΟΥ ΑΠΟΨΕ ΣΤΟ ΚΑΣΤΡΑΚΙ–ΔΩΡΙΔΑΣ

 

Πρόβα - φωτο  μπάντας 15-11-09 041

   Το όνειρο  του  ΠΟΛ , να  ξαπλωθεί  και  να  καλύψει  τις  ανάγκες  ολόκληρου του  Δήμου  Δωρίδας , αρχίζει  και  παίρνει  σάρκα  και  οστά .

   Μέχρι   σήμερα οι  παρουσίες  της  μπάντας , ήταν αξιόλογες  , αλλά περιορισμένες , στο Λιδορίκι ,  Πεντάπολη , Άμφισσα,  Α. Τιθορέα κλπ , από  σήμερα  όμως  αρχίζει  “ γνωριμία “ με  την  ευρύτερη  περιοχή  της  Δωρίδας , ξεκινώ ντας  απ’ την…καμπίσια .

  Με  την  ευκαιρία  της  αυριανής  γιορτής  του  Αγίου Γεωργίου , υποδέχτηκαν χθες  στο  Καστράκι  Δωρίδας , το  λείψανο  του Αγίου  Γεωργίου , που  φυλάσσεται  στην  Ιερισσό και  απόψε  η  μπάντα μας ανταποκρινόμενη  στην σχετική  πρόσκληση του  Δήμου  μας , θα  συνοδεύσει την  λιτάνευση του  ιερού λειψάνου στο  Κσστράκι .

 

DSC06591

  Το  ίδιο θα  μπορεί  να  γίνεται για  παρόμοιες  περιπτώσεις σε  όλα  τα  χωριά , μεγάλα ή μικρά , της  Δωρίδας , αφού  πλέον  η  Λιδορικιώτικη  μπάντα έχει  αποκτήσει την  απαραίτητη..” αυτάρκεια “ .

DSC06590

  Με τη  φροντίδα της Δημοτικής  αρχής , θα  διατεθεί  λεωφορείο , για τη  μεταφορά των  παιδιών  της  μπάντα και  άλλων  Λιδορικιωτών , κυρίως  των  γονέων  των  παιδιών .

  Οι  φωτογραφίες  είναι  από  προηγούμενες  συμμετοχές της  μπάντας στη  λιτανεία της  παραμονής  της Ζωοδόχου Πηγής  στο  Λιδορίκι .

        polidorikiou-sima

Σάββατο 7 Απριλίου 2012

ΤΑ ΛΑΖΑΡΑ - ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

Λάζαρα - ταμπέλες 014

Κορίτσια με τα ανθοστόλιστα καλαθάκια τους , λένε τα “ Λάζαρα “ στο Καψαλέϊκο σπίτι , σωτήριον ..έτος 2009 !!

Στο προηγούμενο σημείωμά μας για τον Απρίλη , αναφερθήκαμε στις Απριλιάτικες γιορτές , στις οποίες θα αναφερθούμε ξεχωριστά για κάθε μία , κυρίως στη γιορτή " τ' Άι - Γιωργού , όπως λέγαμε στο Λιδορίκι , στους αγώνες , που γίνονταν πίσω απ' την εκκλησία , και το΄..πανηγυράκι που ακολουθούσε εκεί στ' αλώνι , για το αμόλυμα του αερόστατου και για όλα όσα γίνονταν , εκτός όμως απ' αυτά και τα ..Πρωταπριλιάτικα ψέματα , μέσα στον Απρίλη είχαμε , σχεδόν πάντα , και το Πάσχα και φυσικά τα Λάζαρα και γενικότερα τις Πασχαλινές εκδηλώσεις , ας πούμε όμως απόψε για τα Λάζαρα .
Οι παρέες , που λέγαν το Λάζαρ' ήταν τέσσερα κορίτσια , μπορεί και περισσότερα , και ένα αγόρι , που χρησίμευε για συνοδός , “ φυλαχτάρης “ και για να κρατάει το στολισμένο με δεντρολίβανο , και άλλα λουλούδια , καλάθι . Στο χωριό μας , απ' ότι λένε οι παλιότεροι , ο μπάρμπα Γιάννης Αναγνωστόπουλος , ο Σιουκαράς , ντυνόταν τσολιάς , μάζευε και τα κορίτσια της γειτονιάς και γύρναγαν τα σπίτια του χωριού και τα 'λεγαν . Παλιότερα , έλεγαν το Λάζαρ' σ' όλο το χωριό κι' όταν μπορούσαν πήγαιναν και σ' άλλα κοντινά χωριά , για περισσότερες ..εισπράξεις . Η αρχή γίνεται απ' την Εκκλησία του χωριού με ειδικό τετράστιχο - επίκληση προς τον Άγιο για βοήθεια , αφήνοντας και λίγες δραχμούλες .
Ύστερα , πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι και τελειώνοντας το βράδυ , λένε Λάζαρ' σε κάποιο δέντρο , που το καταριούνταν , το χτυπάνε με τα μπαστούνια τους , και τ' αφήνουν εκεί σπασμένα και φεύγουν . Οι χωριανοί πρόσεχαν πολύ να μην είναι το δικό τους σπίτι το τελευταίο και ειπωθούν εκεί τα ..κακά λόγια , τελειώνοντας , και φέρουν γρουσουζιά . Στο σπίτι του φυλαχτάρη , στο τέλος , γινόταν ακριβοδίκαιη μοιρασιά των εισπράξεων .
Ο Λάζαρ'ς έχει περίπου δεκαοχτώ τραγούδια , που λέγονται σαν παινέματα , κατά περίπτωση , του σπιτιού , δηλαδή άλλο παίνεμα στο σπίτι του δάσκαλου , άλλο στου παπά , άλλο στου τσέλιγκα κι' άλλα στα σπίτια ανύπαντρων κοριτσιών η παλληκαριών , το τελευταίο παίνεμα , που είναι κατάρες εναντίον των κακόβουλων δυνάμεων , λέγεται πάντοτε σε κάποιο δέντρο , που χτυπιέται ώσπου να σπάσουν τα καλάμια - ραβδιά , που κρατάνε απ' το πρωί τα Λαζαρόπλα , και λέει τα εξής :

Να ξεραθείς , να μαραθείς , λουλούδια να μη βγάλεις ,
ποτέ να μην ιδείς χαρά , στον Άδη καταχωνιασμένο...
Στο χωριό μας , απ' όσο θυμάμαι , κι' αναφέρομαι φυσικά στη μεταπολεμική περίοδο , τα Λάζαρα ήταν κάπως έτσι :
Εις τη πόλη Βιθανία , Μάρθα κλαίει και Μαρία ...
και συνέχιζε ... πες μας Λάζαρε τι είδες , εις τον άδη που επήγες ,
.....................................................................................
Είδα πόνους , είδα φόβους , είδα βάσανα και τρόμους ...
η κάπως έτσι , δεν τα πολυθυμάμαι τα λόγια , ούτε βέβαια και τα δίστιχα που λέγονταν , κατά περίπτωση , στα σπίτια . Σε άλλα χωριά όμως λέγονταν , στη Στύλια π.χ. :
Παληκαράκι όμορφο ,
χρυσά είσαι στολισμένο ( αρματωμένο )
Έχεις πλατούλες γι' άρματα ,
ρύμονος γιά το λιθάρι ...

Το αξιοσημείωτο είναι πως τα τελευταία χρόνια , στο χωριό μας τα παιδιά , παρέες …παρέες , λένε τα Λάζαρα , κρατώντας το παλιό αυτό έθιμο , με στολισμένα καλαθάκια κλπ .

Δείτε μερικές φωτογραφίες απ’ τα “ Λάζαρα “ του 2009 στο χωριό μας .

Λάζαρα - ταμπέλες 010

Στο μαγαζί του Δημ. Νάκου , τα κορίτσια “ οργανωμένα “ καταλλήλως , μας λένε τα Λάζαρα ..

Λάζαρα - ταμπέλες 012

Μια φωτογραφία απ’ το..” παρελθόν “ , και τπ λέω αυτό γιατί . όπως καλά γνωρίζουμε οι παλιότεροι , τον παλιό καλό καιρό , τα λεφτά ήταν είδος..” σπάνιο “ και η πληρωμή για τα κάλαντα , και ειδικά στα ΄Λάζαρα , γινόταν σε ..” είδος “ , “ πράμα με..πράμα “ όπως έλεγε κι ο αξέχαστος Λίδορικιώτης …φιλόσοφος , μπ’αρμπα Γιώργος Μαντάς .

Εδώ λοιπόν αν καλοπροσέξετε , θα δείτε ένα αυγό , που κάποια νοικοκυρά έδωσε στα παιδιά , ελλείψει , ίσως , …ρευστού…

Λάζαρα - ταμπέλες 008

Άλλη κοριτσοπαρέα , μας λέει τα Λάζαρα , στο κατάστημα Νάκου .

Και για να έχετε και…” ηχητική “ ανάμνηση των Λαζάρων , σας έχουμε και σχετικά βιντεάκια , απολαύστε τα….







Kαλή σας μέρα και καλό Σαββατοκύριακο






Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

AΠΡΙΛΙΟΣ–ΑΠΡΙΛΗΣ : Λ Α Ο Γ Ρ Α Φ Ι Α

 

Βικιπαίδεια

Το Καλαντάρι του Απριλίου από το Très Riches Heures du duc de Berry

Ο Απρίλιος, ή Απρίλης, ή Απρίλτς (Ποντιακά), είναι ο τέταρτος μήνας του έτους κατά το Ιουλιανό και το Γρηγοριανό Hμερολόγιο, ο όγδοος κατά το Εκκλησιαστικό που αρχίζει τον Σεπτέμβριο, ο δεύτερος κατά το παλαιό ρωμαϊκό ημερολόγιο, και ο δέκατος στο αττικό ημερολόγιο ο οποίος ονομάζονταν Μουνιχιών και αντιστοιχούσε στο χρονικό διάστημα 24 Μαρτίου-22 Απριλίου του Γρηγοριανού ημερολογίου. Ο Απρίλιος περιλαμβάνει 30 ημέρες.

Ο Απρίλιος στην αρχαιότητα

Η λέξη Απρίλιος ετοιμολογείται από το λατινικό Aprillis, από το ρήμα aperire, που σημαίνει «ανοίγω». Είναι ο μήνας κατά τον οποίο ο καιρός «ανοίγει» και έρχεται η Άνοιξη, όπως σημειώνεται στο Μέγα Συναξαριστή. Ο Απρίλιος μέχρι την εποχή του Ρωμαίου Αυτοκράτορα Ιουλίου Καίσαρα περιελάμβανε 29 ημέρες και από τότε 30. Το 65 μ. Χ. ο Νέρων προσπάθησε, χωρίς επιτυχία, να μετονομάσει τον Απρίλιο σε Νερώνιο (Neronius) σε ανάμνηση της σωτηρίας του μετά από μια αποτυχημένη απόπειρα δολοφονίας του στην οποία συμμετείχε και ο δάσκαλός του Σενέκας, που τελικά αυτοκτόνησε για να αποφύγει τον εξευτελισμό.

Ο Άγιος Γεώργιος

Πολλές, πάντως, ήσαν οι γιορτές των αρχαίων Ρωμαίων οι οποίες ήσαν αφιερωμένες σε διάφορους θεούς τους, όπως στην Αφροδίτη και τον Απόλλωνα (την 1η Απριλίου), στην Κυβέλη (τα Μεγαλήσια΄ από τις 4 έως τις 10 Απριλίου), ενώ στις 22 Απριλίου γιορτάζονταν (με ανάλογες κρασοκατανύξεις) τα Vinalia priora, οι πρώτες γιορτές κρασιού του έτους. Στα τέλη του μήνα ξεκινούσαν επίσης και τα Floralia, τα Ρωμαϊκά Ανθεστήρια, προς τιμήν της θεάς της βλάστησης και της Άνοιξης, της Flora.

Ο Απρίλιος στην Ελληνική λαογραφία

Ο ελληνικός λαός αποκαλεί τον μήνα αυτόν και με τα ονόματα Απρίλης, Απρίλες, και Λαμπριάτης από την συμπτωματικά μεγάλη θρησκευτική εορτή που τελείται συνήθως το μήνα αυτό. Ο Απρίλιος και ο Μάιος θεωρούνται οι καθ΄ αυτού μήνες των λουλουδιών εξ ου και η ονομασία Απριλομάης: "Ο Απρίλης με τα λούλουδα κι ο Μάης με τα ρόδα". Χάρη στην ανοιξιάτικη σύνδεσή του ο Απρίλης τραγουδήθηκε ιδιαίτερα από τους ποιητές αλλά κι από τον λαό μας: «Έστησ’ ο Έρωτας χορό με τον ξανθό Απρίλη» και «Ο Απρίλης με τον Έρωτα χορεύουν και γελούνε». Η ενασχόληση, επίσης, του λαού μας με την γεωργία μάς έχει κληροδοτήσει και πολλές άλλες παροιμίες και δημώδη στιχάκια. Για τις απριλιάτικες βροχές, για παράδειγμα, λέγεται το εξής: «Αν κάνει ο Μάρτης δυο νερά κι ο Απρίλης άλλο ένα, χαρά σε κείνο το ζευγά που ‘χει πολλά σπαρμένα». Σ’ άλλες πάλι περιοχές ο Απρίλης αποκαλείται και «Γρίλλης» (γκρινιάρης) επειδή στον μήνα αυτόν τελείωναν τα αποθέματα της προηγούμενης συγκομιδής και δημιουργούνταν οικογενειακές γκρίνιες. Αποκαλείται και τιναχτοκοφινίτης επειδή τινάζουν τα κοφίνια για να τα καθαρίσουν: «Απρίλης, γρίλλης, τιναχτοκοφινίτης». Αναφέρεται, επίσης, και ως Αϊ-γεωργίτης λόγω της εορτής του Αγίου Γεωργίου στις 23 του μήνα, η οποία γιορτάζεται με διάφορους αθλητικούς και ιππικούς αγώνες. Οι κτηνοτρόφοι, και οι Σαρακατσάνοι, θεωρούν τον Άγιο Γεώργιο προστάτη τους, ενώ στις παραδόσεις, τα παραμύθια και τα τραγούδια συνδέεται με τον αρχαίο μύθο του Περσέα και της Ανδρομέδας.

Πρωταπριλιά

Η «Πρωταπριλιά» με τα αθώα ψέματά της είναι ένα πανευρωπαϊκό έθιμο. Στην Ελλάδα το αρχαίο αυτό έθιμο έφτασε, μάλλον, την εποχή των Σταυροφοριών κι έχει τις ρίζες του στους αρχαίους Κέλτες. Επειδή τον Απρίλιο ο καιρός καλοσύνευε συνήθιζαν την πρωταπριλιά να πηγαίνουν για ψάρεμα. Τις περισσότερες φορές γύριζαν φυσικά με άδεια χέρια, κι έτσι κατέφευγαν σε ψεύτικες ιστορίες για μεγάλα ψάρια. Στη χώρα μας διαγωνίζονται για το ποιος θα πει το μεγαλύτερο ψέμα, όπως το: «Έλα να πούμε ψέματα/ ένα σακί γιομάτο/ φόρτωσα ένα μπόντικα/ σαράντα κολοκύθια/ κι απάνου στα καπούλια του/ ένα σακί ρεβύθια».

Ο Απρίλιος και το Πάσχα

Τα παραδοσιακά κόκκινα αβγά τα τελευταία χρόνια έχουν μετατραπεί σε πολύχρωμα.

Ορθόδοξη εικόνα της Ανάστασης του Χριστού.

Ο Απρίλης είναι ο κατ’ εξοχήν μήνας όπου γιορτάζεται το Πάσχα, αν και ορισμένες φορές το Ορθόδοξο Πάσχα μπορεί να γιορταστεί μέχρι και στις 8 Μαΐου (όπως έγινε το 1983). Το Πάσχα έχει τις ρίζες του στην αρχαία Αίγυπτο, όπου γιορτάζονταν η εαρινή ισημερία, κι από εκεί πέρασε στους Εβραίους ως «Πεσάχ», σε ανάμνηση της Εξόδου τους από την αιχμαλωσία, και τέλος έφτασε και στους χριστιανούς αφού ταυτίστηκε με τον σταυρικό θάνατο του Ιησού Χριστού την περίοδο του Εβραϊκού Πάσχα, το οποίο γιορταζόταν κατά την ημέρα της πρώτης εαρινής πανσελήνου.

Στους πρώτους τρεις αιώνες της χριστιανοσύνης, όμως, οι διάφορες εκκλησίες γιόρταζαν την μεγάλη αυτή φεγγαρογιορτή σε διαφορετικές ημερομηνίες. Άλλες μεν κατά το παράδειγμα των αποστόλων Ιωάννη και Παύλου, κατά την ημέρα του θανάτου του Χριστού την 14η του Εβραϊκού μηνός Νισσάν, μία δηλαδή ημέρα πριν από την γιορτή του Εβραϊκού Πάσχα και σε οποιαδήποτε ημέρα της εβδομάδας και αν συνέπιπτε, άλλες δε πάντοτε κατά την Κυριακή που έπονταν της πρώτης εαρινής πανσελήνου.

Λόγω των διαφορών αυτών στον εορτασμό του Πάσχα από τις διάφορες εκκλησίες η Α’ Οικουμενική Σύνοδος, που συγκάλεσε ο Μέγας Κωνσταντίνος στη Νίκαια της Βιθυνίας, το 325 μ.Χ., θέσπισε τα του προσδιορισμού της εορτής του Πάσχα με μία εγκύκλιο επιστολή του Μεγάλου Κωνσταντίνου, όπου εκτίθεται ο γνωστός από τότε ως «Όρος της Νικαίας». Σύμφωνα μ’ αυτόν: «Το Πάσχα θα πρέπει να εορτάζεται την Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο της άνοιξης, κι αν η πανσέληνος συμβεί Κυριακή τότε να εορτάζεται την επομένη Κυριακή (για να μην συμπέσει με τον εορτασμό του Εβραϊκού Πάσχα).» Ο εορτασμός του Πάσχα λοιπόν συνδέθηκε άμεσα με την εαρινή ισημερία και την πρώτη πανσέληνο της άνοιξης.

Πολλά, όμως, από τα σημερινά έθιμα της γιορτής αυτής προέρχονται από την αρχαιότητα και τους γιορτασμούς των αρχαίων προς τιμήν του Άττι, του Διονύσου και του Άδωνι, που τελούνταν κι αυτές την Άνοιξη. Τα έθιμα αυτά της Λαμπρής περιλαμβάνουν τα κόκκινα αυγά, σύμβολο γονιμότητας και αναγέννησης, και τις κούνιες, έθιμο υγείας κι ευεξίας. Σε συνδυασμό με το Πάσχα έχουμε επίσης και τις εορτές της Κυριακής των Βαΐων, και την προηγούμενη ημέρα του Λαζάρου, που θεωρείται γιορτή «νεκραναστάσιμη» και «σύμβολο χαρμολύπης» η οποία «προτυπώνει την Ανάσταση του ίδιου του Χριστού και αναδεικνύει την βεβαιότητα της ανάστασης όλων των κεκοιμημένων». Την εβδομάδα, τέλος, της Διακαινησίμου, που ακολουθεί το Πάσχα και ονομάζεται «Ασπροβδόμαδο», οι γιορτασμοί της Λαμπρής συνεχίζονται με χορούς και τραγούδια σε ξωκλήσια και πλατείες.

Σημαντικά γεγονότα τον Απρίλιο

(Περισσότερα γεγονότα στις επί μέρους ημερομηνίες)

Εορτές τον Απρίλιο